در فصل زمستان از چه افزودنی بتن می‌توان استفاده کرد و بتن چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

اگر تا‌به‌حال تجربه کار در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی را داشته‌ باشید، این را می‌دانید که هوای سرد یکی از مشکلات بتن‌ریزی در چنین پروژه‌هایی است. یخ زدن بتن می‌تواند باعث کاهش مقاومت آن و حتی در بسیاری از موارد باعث ریزش و متلاشی شدن بتن خواهد شد.

برای این منظور لازم است که در فصل سرما از افزودنی بتن در هوای سرد استفاده کنیم. در این مقاله می‌خواهیم در این مورد توضیح دهیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا در این زمینه اطلاعاتی را بدست آورید.

چرا باید در فصل سرما از بتن محافظت کرد؟

بتن ماده‌ای سفت است که از آب و سیمان تشکیل شده است. هر عاملی می‌تواند بر واکنش شیمیایی آب و بتن تاثیر بگذارد و عملکرد آن را مختل کند.

دمای هوا (به‌خصوص هوای سرد) یکی از این عواملی است که می‌تواند در عملکرد نهایی بتن تاثیر داشته باشد. دمای بسیار پایین باعث یخ زدن بتن می‌شود و آن را می‌شکند و حتی در نهایت باعث فرسودگی و زنگ‌زدگی میلگردهای به‌کاررفته در بتن خواهد شد.

برای بتن‌ریزی در فصل زمستان باید به دو بخش قبل از بتن‌ریزی و همچنین بعد از بتن‌ریزی توجه داشته باشید. قبل از اینکه بتن ریخته شود، توجه به موارد زیر الزامی است:

  • باید دمای بتن بر اساس آیین‌نامه آبا بالا برده شود.
  • باید هنگام بتن‌ریزی وضعیت آب‌وهوا چک شود.
  • باید میلگرد یا محصول موردنظر حتما گرم شود.
  • باید قابل بتن از برف، آب و یخ پاک شود تا در نهایت بتوان از آن استفاده کرد.
  • باید تجهیزاتی مانند عایق‌حرارتی، دماسنج و حتی وسایلی مانند ضدیخ بتن و زودگیر چک شود.
  • نباید روی سطح یخ‌زده بتن ریخته شود. (به این موضوع حتما دقت کافی داشته باشید.)

بعد از بتن‌ریزی هم لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • به بتن به‌هیچ‌عنوان آب نزنید.
  • از سیمانی استفاده کنید که گیرایی بالایی داشته باشد.
  • از زودگیر و ضدیخ بتن حتما استفاده کنید.
  • از موادی مانند پلی اتیلن، پلی اورتان و پلی استایرن حتما استفاده کنید.
  • سعی کنید بتن را به‌تدریج و به‌صورت 24 ساعته بردارید.
  • بتن را بدون استفاده از وسایل گرمایشی‌زا گرم کنید.

مشکلات بتن‌ریزی در هوای سرد

بر اساس آیین‏ نامه پایایی بتن، هوای سرد را این‌گونه تعریف می کند: “در مواردي‏ كه دماي هوا كمتر از 5+ درجه سلسيوس باشد و يا احتمال برود كه در مدت حفاظت از بتن، دماي هوا به كمتر از اين مقدار برسد،.”

با کاهش دما، واکنش‌های گرمازا که سیمان را هیدراته می‌کند و آن را به بتن سخت و بادوام تبدیل می‌کند، به‌طور قابل‌توجهی کند می‌شود. این می‌تواند به‌معنی تاخیرهای طولانی در پروژه‌ها باشد؛ زیرا منتظر بتن‌ریزی هستید.

علاوه بر این، زمانی که سیمان یخ می‌زند، منبسط می‌شود و فشار مضری روی مخلوط ایجاد می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بتن پخت نهایی را تضعیف کند.

هنگام قرار دادن بتن در هوای سرد، مهم است که اقدامات لازم را انجام دهید تا زمان پخت را تسریع کند و از اثرات مضر یخ زدگی جلوگیری کند. افزودنی ها می‌توانند راه‌حل موثری در این زمینه باشند.

به‌طور کلی، هوای سرد چالش‌های جدیدی را برای بتن فراهم می‌کند. هوای سرد می‌تواند زمان گیرش بتن را افزایش داده، سفت شدن بتن را به تاخیر بیاندازد و افزایش مقاومت آن را کاهش دهد.

همچنین جالب است بدانید که بتن هوای سرد دارای خواص برتری نسبت به بتن در هوای گرم است. اگر بتن یخ نزند، به مقاومت نهایی بالاتری می‌رسد، دوام بیشتری دارد و کمتر در معرض ترک‌های حرارتی است.

منظور از افزودنی‌ها مواد مایع یا جامدی است که می‌تواند بر عملکرد سیمان به‌طور مستقیم تاثیر بگذارد.

بتن در حالت پلاستیک زمانی یخ می‌زند که دمای مخلوط کمتر از -2 درجه سانتی‌گراد باشد و بتن به اندازه کافی توزیع نشده بماند تا کریستال‌های یخ تشکیل شود.

محصولات افزودنی برای هوای سرد

افزودنی‌ها مواد خاصی هستند که علاوه بر سیمان، آب و سنگدانه به بتن اضافه می‌شوند. این محصولات برای اصلاح و افزایش خواص بتن استفاده می‌شوند. این افزودنی‌ها اغلب برای اطمینان از کیفیت بتن در شرایط غیرایده‎آل (به عنوان مثال هوای سرد) استفاده می‌شوند.

اکثر مواد افزودنی به صورت مایع آماده برای استفاده هستند و در کارخانه یا محل کار به بتن اضافه می‌شوند. برخی از افزودنی‌ها مانند رنگدانه‌ها، مواد منبسط‌کننده و کمک پمپاژ تنها در مقادیر بسیار کم استفاده می‌شوند.

در فصل زمستان هنگامی که یخ تشکیل شد، هیدراتاسیون متوقف می‌شود و بتن نمی‌تواند به‌خوبی کارایی لازم را داشته باشد؛ بنابراین در چنین مواقعی باید از روان کننده استفاده کرد.

بتن تازه یخ زده در 24 ساعت اول می‌تواند 50 درصد مقاومت بالقوه خود را از دست بدهد. تعدادی از این مشکلات را می‌توان با افزودن مواد افزودنی به بتن برطرف کرد.

شتاب دهنده‌ها

افزودنی‌های تسریع‌کننده می‌توانند با افزایش سرعت هیدراتاسیون سیمان، اثرات دماهای پایین را خنثی کنند. این موضوع به زمان گیرش بتن و ایجاد مقاومت اولیه در بتن کمک می‌کند.

نرخ دوز این محصول بسته به دمای محیط در محل کار متفاوت است.

سوپرپلاستیک‌‎ها

سوپرپلاستیک‌ها کاهنده آب با برد بالا هستند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش 10 تا 30 درصدی محتوای آب یک مخلوط بتن معین شود.

این یک عامل مهم در هوای سرد است؛ زیرا اگر نسبت آب به سیمان یک مخلوط بتن کاهش یابد، بتن حاصل دوام و ویژگی‌های مقاومتی بیشتری خواهد داشت.

این محصولات معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که یک بتن با اسلامپ کم مشخص شده باشد، اما همچنان بتن خوب با قابلیت جاگذاری آسان مورد نیاز است. اثرات سوپرپلاستیزر از زمان اختلاط به بندی بارها باید دقت شود.

افزودنی ضد یخ بتن

این افزودنی مطابق با استاندارد ملی ایران شماره ۲۹۳۰ تولید می‌شود و شامل ترکیبات نمک‌های معدنی و طبیعی است.

برای انتخاب بهترین ضد یخ لازم است که حتما ترکیبات شیمیایی این محصولات را بشناسید تا بتوانید خرید درستی داشته باشید. این محصول حتی با نام زودگیرکننده یا تندگیر بتن هم شناخته می‌شود و استفاده از آن می‌تواند در پایین‌ آوردن دمای انجماد بتن تاثیر کمی داشته باشد.

افزودنی‌های ضد یخ بر وضعیت فیزیکی آب مخلوط مورد استفاده در بتن‌ریزی تأثیر می‌گذارد. این‌ها می‌توانند نقطه انجماد آب را تا حد زیادی کاهش دهند و در دماهای کمتر از -30 درجه سانتی‌گراد قابل‌استفاده هستند. این موضوع می‌تواند باعث تمدید دوره فعالیت ساخت‌وساز شود.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، مقاومت بتن در هواس سرد  40 تا 60 درصد کاهش می‌یابد؛ از این رو در طول بتن‌ریزی در هوای سرد بسیار ضروری است که اطمینان حاصل شود که بتن در حالت پلاستیکی خود دچار یخ زدگی نمی‌شود.

مواد افزودنی ضد یخ برای بتن در بتن‌ریزی هوای سرد مهم و ضروری هستند که در این مقاله به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کردیم. برای خرید این محصولات و افزودنی‌های بتن می‌توانید به سایت کپکو مراجعه کنید.

کپکو یکی از شرکت‌های معتبر و فعال در زمینه تولیدکننده مواد و محصولات پلیمری و شیمیایی در صنعت بتن است. هدف ما از فعالیت در این زمینه ارائه کالا و خدماتی است که بتواند در حوزه فناوری بتن بالاترین اثر بخشی را داشته باشد و زمینه را برای محیط زیستی ایمن و سالم را فراهم کند.

برای خرید محصول روانساز بتن Capcocrete SPC100  و همچنین  محصول زودگیر کننده NCL به سایت شرکت همگرایان تولید (کپکو) مراجعه کنید و با شماره تماس 02189331 تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان این مجموعه دریافت کنید.

در این سایت قیمت محصولات برای کاربران قابل مشاهده است. برای خرید افزودنی‌های بتن فقط کافی‌ست که روی لینک موردنظر کلیک کنید به‎‌طور کامل جزئیات و کاربردهای آن محصول را بخوانید و در نهایت برای ثبت سفارش با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*